Obwodnica Olsztyna to dwujezdniowa trasa, która ma na celu umożliwienie przejazdu wokół Olsztyna w obrębie dróg krajowych numer 16 i 51. Jej przebieg obejmuje nie tylko teren samego miasta, ale również sąsiadujące gminy, takie jak Gietrzwałd, Stawiguda, Purda oraz Barczewo. Dodatkowo, po wybudowaniu północnego fragmentu trasy, obwodnica stanie się również częścią gminy Dywity.
Celem budowy obwodnicy jest:
- przejęcie ruchu tranzytowego (krajowego i międzynarodowego) prowadzonego przez miasto Olsztyn,
- poprawa dostępności transportowej do terenów przemysłowo-składowych miasta,
- ułatwienie dojazdu do Olsztyna z przyległych osiedli mieszkaniowych (zarówno jedno-, jak i wielorodzinnych), a także sąsiednich gmin.
Przebieg
Obwodnica Olsztyna, której przebieg jest tematem tej sekcji, obejmuje szereg odcinków, które w różnych dokumentach wskazywane są pod różnymi nazwami. Wśród nich można wymienić:
- obwodnica zachodnia, obwodnica południowa, obwodnica wschodnia,
- fragment południowy, fragment wschodni, fragment północny,
- obwodnica południowa (z odcinkiem zachodnim oraz południowo-wschodnim), obwodnica północno-wschodnia (odcinek północno-wschodni).
Pierwotne plany zakładały, że cała obwodnica zmieni się w trasę o długości 36,5 km. Zmiany te wprowadzone zostały w wyniku uchwały o uchyleniu decyzji dotyczącej środowiskowych uwarunkowań dla północno-wschodniej części obwodnicy. W ramach tych zaktualizowanych koncepcji zdecydowano się na rezygnację z budowy węzła Wójtowo oraz na skrócenie drugiego odcinka o 1,9 km, kończąc go za węzłem Olsztyn Wschód.
Odcinek | Długość | Oznaczenie | Klasa | Przebieg |
---|---|---|---|---|
Odcinek I – zachodni (obwodnica południowa) | 10 km | 16 | GP | Od węzła Olsztyn Zachód (Kudypy) do węzła Olsztyn Południe włącznie, co umożliwi połączenie tras drogi krajowej nr 16 w kierunku Ostródy oraz drogi ekspresowej S51 w kierunku Olsztynka, omijając Olsztyn. |
Odcinek II – południowo-wschodni (obwodnica południowa) | 14,7 km | S51 | S | Od węzła Olsztyn Południe, przez węzeł Pieczewo do węzła Olsztyn Wschód (Klebark Mały) (pierwotnie planowano 1,9 km dalej do węzła Wójtowo), co pozwoli na połączenie tras drogi ekspresowej S51 w kierunku Olsztynka, drogi krajowej nr 53 w kierunku Szczytna oraz drogi krajowej nr 16 w kierunku Mrągowa, omijając Olsztyn. |
Odcinek III – północno-wschodni (obwodnica północno-wschodnia) | 9,9 km | 51 | ? | Umożliwi połączenie drogi krajowej nr 16 w kierunku Mrągowa oraz drogi krajowej nr 51 w kierunku Bezled, omijając Olsztyn i Dywit. |
Odcinki istniejące
węzeł Olsztyn Zachód – Olsztyn Południe
Północna część obwodnicy, znana jako odcinek południowy, ma długość 10 kilometrów i stanowi część drogi krajowej numer 16. Umowa na realizację tego fragmentu została podpisana 18 sierpnia 2015 roku z konsorcjum składającym się z firm INTERCOR Sp. z o.o. z Zawiercia oraz MOST Sp. z o.o. z Sopotu. Całkowity koszt budowy tego odcinka wyniesie 387,5 miliona złotych, a termin realizacji został ustalony na 28 miesięcy z wyłączeniem zimowych okresów, które trwają od 15 grudnia do 15 marca. Dnia 6 grudnia 2018 roku odcinek ten został oddany do ruchu.
węzeł Olsztyn Południe – węzeł Olsztyn Wschód
Ten odcinek obwodnicy, prowadzący od węzła Olsztyn Południe do węzła Olsztyn Wschód, ma długość 14,7 kilometra i jest częścią drogi ekspresowej S51. Umowę na realizację tego fragmentu podpisano 22 marca 2016 roku w modelu „Projektuj i buduj” z firmą Budimex SA. Wartość tego kontraktu wynosi 913 milionów złotych, a czas realizacji to również 28 miesięcy z wyłączeniem okresów zimowych. Po zakończeniu prac, 20 grudnia 2018 roku, oddano do użytku pierwszą część obwodnicy, która ma długość około 3 kilometrów, poczynając od Wójtowa aż do węzła Olsztyn Wschód. Ostatecznie, 1 lipca 2019 roku o godzinie 14:00, południowa obwodnica Olsztyna została oddana do użytku.
Odcinki planowane lub w przygotowaniu
W ramach planów rozwoju infrastruktury drogowej, przewidziano realizację kilku kluczowych odcinków, które mają znaczący wpływ na funkcjonalność transportową regionu. Wśród nich należy wymienić:
- część obwodnicy północno-wschodniej o długości 11,1 km, która będzie częścią drogi krajowej nr 51.
Kalendarium
Kalendarium związane z obwodnicą Olsztyna zawiera kluczowe wydarzenia oraz osiągnięcia, które miały miejsce w różnych latach, prowadzące do realizacji tego ambitnego projektu.
Rok | Opis Wydarzenia |
---|---|
1999 | Planowanie przez Warmińsko-Mazurskie Biuro Planowania Przestrzennego (WMBPP) wyznaczenia korytarza komunikacyjnego |
2000 | Podpisanie porozumienia przez sześć gmin dotyczącego współpracy planistycznej, mające na celu przyszłą obwodnicę |
2000 | Przygotowanie przez WMBPP „Wstępnej koncepcji obejścia Miasta Olsztyna na drogach krajowych Nr 16 i Nr 51” |
2000 | Aktualizacja studium komunikacyjnego dla Miasta Olsztyna |
2001 | Uchwalenie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego z uwzględnieniem obwodnicy, z równoległymi działaniami w gminach sąsiednich – wyjątek stanowi Gmina Dywity, która sabotuje ustalenia |
2001 | Rozpoczęcie działań przez Samorząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego, aby wpisać obwodnicę do Strategii rozwoju województwa oraz planu zagospodarowania przestrzennego |
2004 | Przeprowadzenie analizy warunków realizacji projektu obwodnicy Olsztyna przez Fundację Rozwoju Inżynierii Lądowej w Gdańsku, na zlecenie Marszałka Województwa |
2004 | Wpisanie projektu budowy obwodnicy do programów rządowych |
2005 | Przygotowanie SIWZ przez GDDKiA oraz ogłoszenie przetargu na projekt obwodnicy |
2005 | Podpisanie umowy między GDDKiA a Prezydentem Olsztyna w celu współfinansowania obwodnicy |
2006 | Wprowadzenie projektu budowy północno-wschodniej obwodnicy na listę indykatywną Programu Operacyjnego Rozwoju Polski Wschodniej |
2006-2007 | Projektowanie przez GDDKiA różnych wariantów przebiegu obwodnicy oraz przeprowadzenie konsultacji społecznych |
2007 | Zaakceptowanie przez Komisję Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych przebiegu obwodnicy Olsztyna, zaproponowanego przez olsztyński oddział GDDKiA |
2007 | Wprowadzenie projektu budowy obwodnicy na listę rezerwową Programu Operacyjnego Rozwoju Polski Wschodniej |
2007 | Przyjęcie uchwały Rady Ministrów dotyczącej Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2008–2012, w ramach którego planowana jest przebudowa drogi krajowej nr 16 z budową obwodnicy Olsztyna |
2009 | Decyzja Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie w sprawie uwarunkowań środowiskowych dla części południowej obwodnicy |
2010 | Uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla północno-wschodniej części obwodnicy |
2010 | Uchwalenie aktualizacji „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Olsztyna” z uwzględnieniem obwodnicy jako kluczowego elementu komunikacyjnego miasta |
2010 | Odmowa przydziału środków przez Ministerstwo Finansów i Ministerstwo Transportu dla częściowego finansowania budowy obwodnicy |
2011 | Zakończenie projektu budowlanego południowej części obwodnicy przez GDDKiA |
2011 | Uchwalenie przez Radę Ministrów Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011–2015, z pominięciem budowy obwodnicy Olsztyna w głównych planach |
2011 | Odmowa Ministerstwa Finansów i Ministerstwa Transportu w kwestii przydziału funduszy dla kontynuacji projektu budowy obwodnicy |
2012 | Uchylenie decyzji środowiskowej dla północno-wschodniej obwodnicy Olsztyna przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie |
2012 | Odmowa przydziału funduszy przez Ministerstwo Finansów i Ministerstwo Transportu dla kontynuacji projektu budowy obwodnicy |
2013 | Uzyskanie zgody GDDKiA na złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID dla obwodnicy południowej do wojewody warmińsko-mazurskiego |
2013 | Ogłoszenie przez GDDKiA przetargów na budowę 24,7 km obwodnicy (południowej) w ciągu drogi krajowej nr 16: |
2014 | Dokumentacja projektowa na budowę obwodnicy Olsztyna została zatwierdzona przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, w tym koncepcje rozwiązań technicznych |
2015 | Podpisanie umowy na budowę pierwszego odcinka obwodnicy Olsztyna (Olsztyn Zachód – Olsztyn Południe) w ciągu drogi krajowej nr 16 |
2015 | Spotkanie Prezydenta Olsztyna z lokalnymi władzami w celu omówienia nowego projektu północnej obwodnicy miasta |
2019 | Otwarcie obwodnicy miało miejsce 1 lipca 2019 o godzinie 14:00 |
Przypisy
- Obwodnica Olsztyna w całości dla kierowców :: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - Serwis informacyjny [online], www.gddkia.gov.pl, 28.06.2019 r. [dostęp 29.06.2019 r.]
- Andrzej Mielnicki: Mamy wreszcie południową obwodnicę Olsztyna. Gazeta Olsztyńska, 01.07.2019 r. [dostęp 18.07.2019 r.]
- Kierowcy mogą już korzystać z pierwszej części obwodnicy Olsztyna. gddkia.gov.pl. [dostęp 01.01.2019 r.]
- Od dziś z Olsztyna do Wójtowa jedziemy dwiema jezdniami :: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad – Serwis informacyjny. www.gddkia.gov.pl. [dostęp 01.01.2019 r.]
- Wyborcza.pl [online], olsztyn.wyborcza.pl [dostęp 09.07.2020 r.]
- Jest umowa na drugi odcinek południowej obwodnicy Olsztyna. gddkia.gov.pl. [dostęp 24.11.2017 r.]
- a b GDDKiA, Podpisanie umowy na budowę pierwszego odcinka obwodnicy Olsztyna, 18.08.2015 r.
- a b bad13: Południowa obwodnica Olsztyna pewna. Kiedy północna?. portalsamorzadowy.pl, 13.09.2015 r.
- Rozwiązania zamienne w projekcie południowej obwodnicy Olsztyna. gddkia.gov.pl, 24.10.2014 r. [dostęp 06.02.2015 r.]
- GDDKiA, Budowa północno-wschodniej obwodnicy Olsztyna w ciągu drogi krajowej nr 51, 10.02.2009 r. oraz Postanowienie GDOŚ.
- GDDKiA, Budowa południowej obwodnicy Olsztyna w ciągu drogi krajowej nr 16.
- GDDKiA, Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w sprawie płn.-wsch. obwodnicy Olsztyna.
Pozostałe obiekty w kategorii "Obiekty związane z transportem i komunikacją":
Most kolejowy w Olsztynie | Most św. Jana Nepomucena w OlsztynieOceń: Obwodnica Olsztyna