Lotnisko Olsztyn-Dajtki, znane również jako Dajtki, to cywilno-sportowy port lotniczy, który znajduje się zaledwie 4,5 km od serca Olsztyna, w malowniczej dzielnicy Dajtki. Jest to miejsce, które nie tylko pełni rolę lokalnego lotniska, ale jest również domem dla aeroklubu warmińsko-mazurskiego.
Na terenie lotniska działają różne sekcje, takie jak: spadochronowa, szybowcowa oraz samolotowa, co czyni to miejsce idealnym dla pasjonatów lotnictwa. W grudniu 2006 roku na lotnisku otwarto nową, nowoczesną drogę startową o długości 850 m i szerokości 25 m, z kierunkiem 9/27, która została wyposażona w odpowiednie oświetlenie nawigacyjne, aby zapewnić bezpieczne operacje lotnicze zarówno w dzień, jak i w nocy.
Lotnisko Olsztyn-Dajtki stanowi również ważny punkt dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, które korzysta z infrastruktury portu w sytuacjach awaryjnych. Pomimo iż obecnie nie ma planów na utworzenie tutaj portu transportowego, władze lotniska pozostawiają tę opcję otwartą na przyszłość. W chwili obecnej, najbliższym portem lotniczym obsługującym Olsztyn jest Port Lotniczy Olsztyn-Mazury, który pełni istotną rolę w regionalnym transporcie lotniczym.
Historia
W wyniku wydarzeń po I wojnie światowej zapadła decyzja o wybudowaniu portu lotniczego w okolicach Olsztyna. W 1926 roku wybrano najodpowiedniejszy teren, charakteryzujący się płaską powierzchnią, o wymiarach 2,8 km na 1,5 km, znajdujący się blisko wsi Dajtki. Z pierwotnym zamiarem, lotnisko miało mieć zastosowanie cywilne. Już 1 czerwca 1926 roku rozpoczęły się regularne loty pasażerskie Lufthansy, mające na celu połączenie z Gdańskiem w letnim sezonie.
Na początku lotnisko określano jako Verkehrslandeplatz, co oznaczało port lotniczy o ograniczonej infrastrukturze, a od 1932 roku stało się ono klasyfikowane jako Verhehrsflughafen II, co wskazywało na pełnoprawne lotnisko cywilne. W sierpniu 1933 roku miał tutaj miejsce niecodzienny incydent – wylądował samolot transportujący samego Adolfa Hitlera. W roku 1939 lotnisko zostało uznane przez Luftwaffe za lotnisko operacyjne (Einsatzhafen), co oznaczało, że zostało przystosowane do użytku wojskowego, posiadając nieutwardzone pole wzlotów o wymiarach 595×595 metrów oraz dwa hangary usytuowane w południowo-wschodniej części portu.
Okres II wojny światowej zmusił lotnisko do zaadaptowania się do nowych warunków, co wiązało się z jego przejęciem przez armię niemiecką, głównie w celach szkolenia pilotów szybowcowych. Po wojnie przeszło ono w ręce Armii Czerwonej, co spowodowało dalsze zmiany w jego funkcjonowaniu.
Po zakończeniu wojny, 18 kwietnia 1945 roku, Polskie Linie Lotnicze LOT rozpoczęły regularną komunikację lotniczą na trasie Warszawa – Olsztyn – Gdańsk – Bydgoszcz – Warszawa, co pozwoliło na odbudowę połączeń cywilnych. Współczesne lotnisko od wielu lat pełni jedynie rolę obiektu służącego celom cywilno-sportowym, a jego Historia jest przykładem ewolucji funkcji portów lotniczych w Polsce.
Przypisy
- Bohdan Łukaszewicz: Raptularz miejski. Olsztyn 1945-2005. Olsztyn: ElSet, 2006 r.
- www.ww2.dk spis lotnisk wojskowych Luftwaffe. ww2.dk. [dostęp 26.08.2014 r.]
- Baza danych AIM Polska dla lotniska EPOD. [dostęp 02.06.2011 r.]
Pozostałe obiekty w kategorii "Lotniska i lądowiska":
Lądowisko Olsztyn-Szpital | Lądowisko Olsztyn-Szpital SP ZOZ MSWOceń: Lotnisko Olsztyn-Dajtki