Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Olsztynie, znane również jako MPK Olsztyn Sp. z o.o., to firma, która została utworzona 1 marca 1993 roku. Powstanie tej spółki było efektem przekształcenia istniejącego wcześniej Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Olsztynie, co miało na celu usprawnienie działania transportu publicznego w regionie.
Do dnia 31 grudnia 2010 roku, MPK pełniło równocześnie rolę zarówno zarządcy, jak i wykonawcy usług transportu zbiorowego na terenie miasta Olsztyna oraz sąsiednich gmin. Obecnie, obowiązki związane z organizacją przewozów zostały przekazane Zarządowi Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie, wcześniej znanemu jako Zarząd Komunikacji Miejskiej.
Linie tramwajowe (od 1.01.2016r.)
W Olsztynie funkcjonują tramwaje, które oferują korzystne połączenia komunikacyjne dla mieszkańców oraz odwiedzających. Poniżej przedstawiamy szczegóły dotyczące linii tramwajowych z dnia 1 stycznia 2016 roku:
- Linia nr 1: Wysoka Brama – Kanta,
- Linia nr 2: Dworzec Główny – Kanta,
- Linia nr 3: Dworzec Główny – Uniwersytet-Prawocheńskiego,
- Linia nr 4: Dworzec Główny – Pieczewo,
- Linia nr 5: Wysoka Brama – Pieczewo.
Każda z powyższych linii odgrywa kluczową rolę w codziennym transporcie miejskim, zapewniając efektywne połączenia między ważnymi punktami w Olsztynie.
Zajezdnia
Spółka zarządzająca komunikacją miejską w Olsztynie posiada zajezdnię autobusową usytuowaną przy ulicy Kołobrzeskiej 40. W tym miejscu stacjonuje ponad 160 autobusów, które są własnością MPK Olsztyn. Zajezdnia ta została oddana do użytku 17 stycznia 1971 roku, a pierwotnie planowano, że będzie obsługiwała jedynie 100 pojazdów.
Jednak dzięki przewidywaniom ówczesnego prezesa MPK, Tadeusza Zienkiewicza, miejsce to zostało zaprojektowane z myślą o przyszłej rozbudowie. W wyniku tego, w 2015 roku zajezdnia została podzielona na dwie odrębne jednostki: autobusową i tramwajową. Powstała nowa zajezdnia tramwajowa, która zajmuje część placu postojowego.
Na skutek tej reorganizacji, część pojazdów MPK Olsztyn została przeniesiona do drugiej zajezdni, której budowa miała miejsce około 2015 roku, przy ulicy Sikorskiego, w pobliżu hipermarketu Auchan.
W przyszłości planowana jest budowa nowej zajezdni autobusowej przy ulicy Lubelskiej. Wraz z rozbudową sieci tramwajowej w Olsztynie, obecna zajezdnia tramwajowo-autobusowa ma być przekształcona w wyłącznie tramwajową. To wiąże się z koniecznością zburzenia lub modernizacji istniejących budynków oraz budową nowych obiektów.
Tabor
Autobusy
W Olsztynie zintegrowany system komunikacji publicznej opiera się na różnorodnym taborze autobusowym. W skład floty wchodzą nowoczesne i ekologiczne pojazdy, które zapewniają komfort podróży dla mieszkańców oraz turystów. Producentami autobusów oferowanych w mieście są znane marki, co wpływa na ich niezawodność oraz wysokie standardy eksploatacji.
Producent | Typ | Numery taborowe | Ilość |
---|---|---|---|
MAN | NL283 Lion’s City | 156, 157 | 2 |
NG313 Lion’s City G | 2032-2037, 2040, 2041-2042, 2044 | 10 | |
NG323 Lion’s City G | 2040, 2043, 2045-2046 | 4 | |
Scania | CL94UB | 901-910, 950 | 11 |
CN270UB | 112 | 1 | |
CN280UB | 113 | 1 | |
CN94UB | 965-966 | 2 | |
Solaris | Urbino 8,9 LE | 1402 | 1 |
Urbino 10 | 1400-1401 | 2 | |
Urbino 12 | 100-111, 114-129, 134-155, 158-166, 927-936 | 69 | |
Urbino 18 | 1059-1066, 2000-2031, 2038-2039 | 42 | |
Volvo | 7700 | 130, 131, 133 | 3 |
Łącznie | 148 |
W kolejnej części omówimy środki transportu tramwajowego, które stanowią istotny element miejskiego systemu transportowego.
Tramwaje
Tramwaje w Olsztynie są nowoczesnymi pojazdami, które służą do efektywnego poruszania się po mieście. Ich rozbudowany system komunikacyjny zwiększa dostępność różnych rejonów Olsztyna. Każdy model został starannie wyselekcjonowany, aby spełniać oczekiwania pasażerów oraz wymagania zrównoważonego rozwoju.
Marka | Model | Numery taborowe | Data eksploatacji | Ilość |
---|---|---|---|---|
Solaris | Tramino S111o | 3000-3014 | 2015 | 15 |
Durmazlar | Panorama | 3015-3026 | 2020 | 12 |
Łącznie | 27 |
Bilety
Pasażerowie, którzy pragną korzystać z usług Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Olsztynie, mają dostęp do różnorodnych opcji biletowych, co ułatwia planowanie podróży w obrębie miasta. Wybór odpowiedniego biletu jest kluczowy dla efektywnego korzystania z komunikacji miejskiej.
- bilety jednorazowe (na okaziciela):
- jednoliniowy,
- 30-minutowy,
- 45-minutowy,
- 90-minutowy.
- bilety okresowe jednokrotnego kasowania lub zarejestrowania (wieloprzejazdowe), dostępne na określone kolejne dni (na okaziciela):
- 24-godzinny (dobowy),
- trzydobowy.
- bilety okresowe miesięczne i 30-dniowe:
- miesięczny imienny,
- 30-dniowy imienny,
- miesięczny na okaziciela,
- 30-dniowy na okaziciela,
- miesięczny imienny dla dużej rodziny.
Wszystkie wymienione bilety, poza biletem dla dużej rodziny, są ważne na obszarze całej sieci komunikacyjnej Olsztyna. Ważne jest również, aby pasażerowie pamiętali o obowiązujących ulgach w dwóch strefach:
- Olsztyn,
- gminy: Dywity, Purda i Stawiguda.
Zrozumienie dostępnych biletów oraz stref ulgowych pozwala na pełne wykorzystanie możliwości, jakie oferuje MPK w Olsztynie.
Przypisy
- Baza danych pojazdów MPK Olsztyn, https://phototrans.eu
- a b Zarząd Dróg Zieleni i Transportu w Olsztynie | ulgi i przywileje [online], www.zdzit.olsztyn.eu [dostęp 04.12.2015 r.]
- Zarząd Dróg Zieleni i Transportu w Olsztynie | nowy układ komunikacyjny Olsztyna [online], zdzit.olsztyn.eu [dostęp 04.12.2015 r.]
Pozostałe obiekty w kategorii "Przedsiębiorstwa":
Michelin Polska | Indykpol | Zeto Software | Warmińsko-Mazurska Specjalna Strefa Ekonomiczna | Merlin Pickups | Selani Studio | Miejskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej w Olsztynie | Browar Kormoran | Zortrax | Krynicki RecyklingOceń: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Olsztynie