Marian Grzegorz Bublewicz był wybitnym polskim kierowcą wyścigowym i rajdowym, który urodził się 25 sierpnia 1950 roku w Olsztynie.
Jego życie zakończyło się tragicznie 20 lutego 1993 roku w Lądku-Zdroju.
Warto również zaznaczyć, że Marian Bublewicz był ojcem Beaty Bublewicz, która jest znaną działaczką polityczną. Jego dziedzictwo w świecie motorsportu oraz wpływ na rodzinę są dostrzegane do dziś.
Życiorys
Marian Bublewicz był jednym z najwybitniejszych kierowców rajdowych w Polsce, a jego osiągnięcia są imponujące. Wicemistrz Europy w 1992 roku, a także Mistrz Polski w latach: 1975, 1983, 1987, 1989, 1990, 1991 oraz 1992. W sumie, biorąc pod uwagę starty w różnych kategoriach, zdobył 20 tytułów mistrzowskich w Polsce. Ponadto, był pionierem w polskim motorsporcie, zakładając pierwszy profesjonalny team rajdowy – Marlboro Rally Team Poland.
W 1993 roku znalazł się na prestiżowej liście „A” – obejmującej 31 najlepszych kierowców rajdowych na świecie, publikowanej przez FIA, co świadczy o jego znaczeniu w tej dziedzinie.
Nieocenione sukcesy odnosił przede wszystkim z Ryszardem Żyszkowskim oraz Grzegorzem Gacem, z którymi współpracował jako pilot. Niestety, jego życie zakończyło się tragicznie. Zmarł w szpitalu w Lądku-Zdroju na skutek ran odniesionych w wypadku podczas IX Zimowego Rajdu Dolnośląskiego. Wydarzenie miało miejsce zaledwie 2 kilometry od startu 5. odcinka specjalnego Orłowiec – Złoty Stok, 20 lutego 1993. Jego samochód wypadł z zakrętu i uderzył w drzewo, a mimo świadomości, pomoc nadeszła zbyt późno.
Marian Bublewicz spoczywa na cmentarzu komunalnym w Olsztynie, gdzie jego pamięć na zawsze zostanie w sercach miłośników rajdów.
Upamiętnienie
Rajdy i pamięć o Marianie Bublewiczu są nieodłącznymi elementami polskiego motorsportu. Od sezonu 1994, Rajd Zimowy nosi zaszczytną nazwę „Memoriału Mariana Bublewicza”, co podkreśla znaczenie tej postaci w historii rajdów w Polsce. W 1993 roku, dzięki Wydawnictwu J&J z Wrocławia, ukazała się książka zatytułowana „Odcinek specjalny”, która została w całości poświęcona pamięci Bublewicza oraz jego imponującym osiągnięciom.
Warto zaznaczyć, że w książce tej znajduje się rozdział zatytułowany „O jeden zakręt za daleko”, który dokładnie analizuje okoliczności tragicznej śmierci tego wybitnego kierowcy. Autor książki zamieszkiwał w pobliskiej wsi, co dodatkowo podkreśla lokalny kontekst tej sytuacji.
W 2000 roku Marian Bublewicz został uhonorowany mianem najlepszego polskiego kierowcy rajdowego XX wieku w plebiscycie czytelników miesięcznika „Auto motor i sport”. Jego dziedzictwo kontynuowane jest także przez fundację, która powstała w 2000 roku w Warszawie. Działania Ireny Lilii oraz Beaty Marii Bublewicz miały na celu propagowanie bezpieczeństwa na drogach, co stanowi jedną z misji Fundacji im. Mariana Bublewicza.
W miejscu, gdzie doszło do tragicznego wypadku, przy drodze wojewódzkiej nr 390, zainstalowano tablicę pamięci, co stanowi hołd dla jego kariery oraz życia. Dodatkowo, w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 5 Mistrzostwa Sportowego w Olsztynie, Bublewicz pełni rolę patrona, inspirując młodych sportowców.
Od 2007 roku w Wieliczce organizowane są ogólnopolskie zawody pod nazwą Memoriał Janusza Kuliga i Mariana Bublewicza, co podkreśla trwałe miejsce Bublewicza w sercach polskich fanów motorsportu. Każdego roku również w Olsztynie odbywa się przejazd pamięci, organizowany przez Olsztyński Klub Motorowy im. Mariana Bublewicza, co stanowi kolejny dowód na to, jak jego dziedzictwo nadal żyje w społeczności rajdowej.
Mistrzostwa Polski
Marian Bublewicz, jako wybitny kierowca rajdowy, miał zaszczyt uczestniczyć w wielu Mistrzostwach Polski, gdzie jego osiągnięcia były imponujące.
- W 1975 roku zasiadł za kierownicą auta marki Polski Fiat 125p 1300, startując w klasie.
- W 1983 roku wziął udział w zawodach, prowadząc FSO Polonez 2000 Rally.
- W latach 1984–1986 zasiadał za kierownicą samochodów FSO Polonez 2000 Gr.B oraz FSO Polonez 2000 Turbo.
- Rok 1987 to czas, kiedy rywalizował z FSO Polonez 2000 Rally oraz FSO Polonez 1600 w klasie A, osiągając wysokie lokaty w generalnej klasyfikacji.
- W latach 1989 i 1990, jego pojazdem była Mazda 323 4WD, z którą z powodzeniem wystartował w rajdach, osiągając klasyfikację generalną.
- W 1991 roku zajął się prowadzeniem Forda Sierry RS Cosworth, także w klasyfikacji generalnej.
- Rok później, w 1992 roku, jego wyborem stał się Ford Sierra Cosworth 4×4, który umożliwił mu kontynuowanie rywalizacji na wysokich pozycjach w generalnej klasie.
Samochody
Marian Bublewicz, znany polski kierowca rajdowy, w swojej karierze miał przyjemność prowadzić szereg niezwykle interesujących samochodów, które bodzą jego pasję oraz umiejętności.
- W latach 1975–1978 sięgał po modele takie jak Polski Fiat 125p 1300, 1500 oraz 1600, a także Fiat 128 3p podczas wyścigów,
- w okresie 1979–1982 kierował Opel Kadett GT/E,
- następnie, w latach 1983–1987, zasiadał za kierownicą FSO Polonez 2000 Turbo, FSO Polonez 2000 Gr.B, FSO Polonez 1600 Gr.A oraz FSO Polonez 2500 Racing, znanego jako Stratopolonez,
- w latach 1988–1990 prowadził Mazdę 323 4WD oraz FSO Polonez 1600 Gr.A, w którym wziął udział w jednorazowym starcie w Boucles de Spa w 1989 roku.
W okresie 1991–1993 zespół rajdowy Bublewicza dysponował czterema pojazdami:
- Ford Sierra RS Cosworth gr.N jako samochód treningowy,
- Ford Sierra RS Cosworth gr.A,
- seryjny Ford Sierra Cosworth 4×4 przeznaczony do treningów,
- a także Ford Sierra Cosworth 4×4 w kategorii gr.A.
Podczas tragicznego Zimowego Rajdu Dolnośląskiego Marian Bublewicz prowadził wypożyczony od firmy RAS Sport Ford Sierra Cosworth 4×4, który był wcześniej wykorzystywany przez belgijskiego rajdowca Patricka Snijersa w 1992 roku.
Przypisy
- 7. Memoriał Janusza Kuliga i Mariana Bublewicza 16-17.03.2013 – GG-Car Serwis s.c.. ggcar.pl. [dostęp 20.02.2016 r.]
- a b Aleksander Sowa: Legendy naszej motoryzacji. e-bookowo, 2014 r., s. 279. ISBN 978-83-932553-9-9. [dostęp 20.02.2016 r.]
- ZSO NR 5 MS. zsms.olsztyn.pl. [dostęp 20.02.2016 r.]
- Znani i zasłużeni na Cmentarzu przy ul. Poprzecznej, ZCK Olsztyn. zck.olsztyn.pl.
- Janusz Porycki. Wieczór zamkowy z cyklu Życiorysy. „WA-MA Sport”, s. 18, grudzień 2002 r. Cezary Porycki. WIP Olsztyn.
Pozostali ludzie w kategorii "Sport i rekreacja":
Karol Celiński | Paweł Siezieniewski | Piotr Kula | Mieczysław Wółkiewicz | Waldemar Ząbecki | Tomasz Radziwon | Paweł Smolik | Tomasz Zahorski | Maciej Kowalewicz | Marek Kryński | Artur Siemaszko | Paweł Dawidowicz | Elżbieta Biesiekierska | Maciej Rogalski (piłkarz) | Wiktor Biedrzycki | Anna Ślipiko | Błażej Wyszkowski | Filip Kurto | Łukasz Gikiewicz | Cezary BacaOceń: Marian Bublewicz