Grzegorz Pleszyński


Grzegorz "Pleha" Pleszyński, urodzony 7 kwietnia 1955 roku w Olsztynie, to wielowymiarowy artysta polski, którego działalność obejmuje różnorodne dziedziny sztuki, takie jak malarstwo, rysunek, muzyka, performens, video-art oraz teatr.

Jego twórczość znalazła uznanie w licznych wystawach, zarówno indywidualnych, jak i grupowych. Wśród ważniejszych wydarzeń artystycznych, w których brał udział, warto wymienić:

  • We all love art, galeria7star, Berlin, 2017,
  • Polygonum 3, BWA, Bydgoszcz, 2013,
  • up and down - Ode an die Freude, Freies Museum, Berlin, 2011,
  • Znaki ostrzegawcze, Galeria Sztuki Najnowszej, Gorzów Wielkopolski, 2011,
  • Rock and Roll History of Art, BWA, Bydgoszcz, 2011,
  • Figure and Space, CONTINENTAL Gallery, Melbourne, 1997,
  • Recent Works on Paper – COLOUR SQUARE GALLERY Melbourne, 1996,
  • Tumult Toruński, 1989.

Artystyczna droga Grzegorza Pleszyńskiego to fascynująca podróż przez różnorodne medium i style, co czyni go interesującą postacią w polskim krajobrazie sztuki.

Życiorys

Grzegorz Pleszyński przyszedł na świat w Olsztynie, jednak w okresie wczesnego dzieciństwa zamieszkał w Szubinie. Jego życiorys obejmuje również czas spędzony w Bydgoszczy oraz Berlinie. W 1989 roku uzyskał dyplom na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, gdzie studiował pod kierunkiem Mieczysława Ziomka.

Grzegorz Pleszyński zdobywał doświadczenie zawodowe, pracując jako nauczyciel w szkołach podstawowych i gimnazjach. Jego kariera edukacyjna obejmowała miejsca takie jak Chomętowo (1981 – 1987) oraz Szubin (1987 – 2009). W latach 2006-2008 był również związany z Państwowym Zespołem Szkół Plastycznych im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy. Dodatkowo, w latach 1977-1989 pełnił rolę instruktora plastyki w Szubińskim Domu Kultury.

Wystawy i widowiska

W 1998 roku Grzegorz Pleszyński uczestniczył w wydarzeniu artystycznym organizowanym przez Ryszarda Waśko pt. „Konstrukcja w Procesie VI” w Melbourne. W trakcie tego wydarzenia pojawił się pomysł na zorganizowanie podobnej inicjatywy w Bydgoszczy.

W 1999 roku Grzegorz Pleszyński został mianowany Dyrektorem Międzynarodowego Muzeum Artystów (International Artist’s Museum) w Bydgoszczy. Jego celem było zorganizowanie, we współpracy z Muzeum Okręgowym w Bydgoszczy, kolejnej edycji wystawy „Konstrukcji w Procesie VII” pod hasłem „Ta ziemia jest kwiatem” (This earth is a flower).

Autorskie projekty artystyczne

Grzegorz Pleszyński to niezwykle inspirująca postać w polskiej sztuce, znany z licznych inicjatyw artystycznych, które angażują społeczność lokalną. Jego autorskie projekty artystyczne są przykładem głębokiego zaangażowania w działalność społeczną i kulturalną.

  • Grupa PLAMA’S, powstała w 1977 roku w Szubinie, działa do dnia dzisiejszego i koncentruje się na działaniach artystycznych i społecznych, które przyciągają uwagę mieszkańców.
  • ANTYDEPRESYJNA SZKOŁA to projekt edukacyjno-artystyczny, który rozpoczął się w 2001 roku. Jego celem jest zminimalizowanie negatywnych skutków stresu poprzez „nauczanie bezinwazyjne” w różnych placówkach oświatowych w Polsce, w tym szkołach, przedszkolach oraz bibliotekach. Projekt miał również edycje w Rosji i Niemczech, a ponad 1000 oświatowych instytucji wzięło w nim udział.
  • W 2006 roku, jako część międzynarodowego projektu „SZTUKA W MIEŚCIE”, odbyła się akcja ANTYDEPRESYJNY URZĄD. Na Starym Rynku w Bydgoszczy oraz w Ratuszu, uczestnicy otrzymywali antydepresyjne certyfikaty, które określały ich jako „Mądrych i niezwykłych”. Inicjatywa ta została powtórzona w Szubinie w 2015 roku.
  • ANTYDEPRESYJNE MIASTO to projekt realizowany w kilku miastach. W Chełmnie w latach 1998-2001, Pleszyński jako kurator współpracował z artystami, organizując różnorodne akcje artystyczne, które angażowały lokalnych mieszkańców w twórczość artystyczną.
  • W Bydgoszczy w latach 2002-2005, artysta zrealizował projekt „Portret Bydgoszczanina” na Starym Rynku, przedstawiający wystawy portretów związanych z mieszkańcami Bydgoszczy.
  • W 2015 roku, w Szubinie, odbył się zorganizowany przez Pleszyńskiego plenerowy koncert oraz pokaz wideo na zabytkowym budynku, który przyciągnął uwagę lokalnej społeczności.
  • W ramach ANTYDEPRESYJNEGO MIASTA, zrealizował akcję „REAKCJA-SZTUKA” w 2007 roku w Bydgoszczy, współprace z uczniami i nauczycielami Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych.
  • HARMONIA SZTUKI – HARMONIA ŚWIATA to pionierskie wydarzenie w Polsce, w ramach którego, od połowy lat 90., Pleszyński wraz z innymi artystami wprowadził projekty artystyczne do zakładów karnych, organizując warsztaty, wykłady, plenery oraz spektakle, co stanowiło istotny krok w kierunku integracji sztuki i więźniów.

Działania kuratorskie i organizacyjne

Grzegorz Pleszyński jest wybitnym dyrektorem artystycznym oraz kuratorem z bogatym doświadczeniem w organizacji wydarzeń. Od 2016 roku pełni funkcję dyrektora artystycznego i kuratora festiwalu OKO NIGDY NIE ŚPI, który zyskał szerokie uznanie w środowisku artystycznym.

W swojej karierze Pleszyński zrealizował wiele związanych z sztuką projektów o charakterze społeczno-artystycznym, wśród których należy wymienić:

  • ANTYDEPRESYJNA SZKOŁA,
  • ANTYDEPRESYJNE MIASTO,
  • ANTYDEPRESYJNY URZĄD,
  • HARMONIA SZTUKI-HARMONIA – HARMONIA ŚWIATA,
  • DROGA – ROZUM. ROZUM – PRZECZUCIE.

W 2015 roku był kuratorem pokazu grupy Fluxus pod tytułem „JA NIE PŁACZĘ JA SIĘ ŚMIEJĘ”, który został zrealizowany w Warszawie oraz w Bydgoszczy, na Festiwalu Mózg. Ponadto, w tym samym roku nadzorował projekt Dźwięk Buduje Obraz w Poznaniu.

Od 1998 roku Pleszyński jest dyrektorem Bydgoskiego Oddziału INTERNATIONAL ARTIST’S MUSEUM, czyli Międzynarodowego Muzeum Artystów. Wcześniej, w latach 1977 – 1995, pełnił rolę kuratora wystaw w Galerii Plama’s, przyczyniając się do wzbogacenia lokalnej sceny artystycznej.

Projekty muzyczne

W obszarze muzycznym Grzegorza Pleszyńskiego znaleźliśmy szereg interesujących projektów, które pokazują jego wszechstronność oraz współpracę z różnymi artystami. Oto niektóre z nich:

  • Pot One Tea – Ann Noel, Artur Maćkowiak, Grzegorz Pleszyński,
  • Antidepressant Music In The Car – Sławomir Szudrowicz, Jerzy Mazzoll, Jarosław Misiewicz, Błażej Wiśniewski, Artur Maćkowiak, Błażej Gawliński, Martyna Przybysz, Adela Konop, Grzegorz Pleszyński,
  • Gościnnie: Erik Andersen, GuvenCelik, Marta Filipiak, Kamil Jarecki, Kasia Kałka, Angelica Klose, Przemek Kochanowski, Paweł Kont, Jarosław Kozłowski, Dorthe Krogh, Janusz Laszczkowski, Alina Łęska, Paweł Łysak, Ann Noël, OzgurOzdemir, Aneta Panek, Ben Patterson, Jörg Peter, Dominika Pleszyńska, Natalia Pleszyńska-Kochanowska, Dodi Reifenberg, Michael Staab, Zuzanna Tatkowska, Anja Teske, Maria Waśko, Ryszard Waśko, Hanna Zawadzka-Pleszyńska,
  • A Sound of the Wooden Fish – Artur Maćkowiak, Jerzy Mazzoll, Grzegorz Pleszyński,
  • Rock &Roll History of Art – Jerzy Mazzoll, Artur Maćkowiak, Qba Janicki, Markus Mussinghoff, Terry Buchholz, Hermann Hesse, Andrzej Gawroński, Bartek Kapsa, Wolfgang Van Ackeren, Dirk Friedrich, Marta Szymańska, Sławomir Szudrowicz, Julius Gabriel, Fabian Jungm Florian Walter, Ann Noël, Rafał Gorzycki, Jon Dobie, Grzegorz Pleszyński,
  • Green – Ann Noël, Jerzy Mazzoll, Grzegorz Pleszyński,
  • Trans Memories The Sound History of the Earth – Krzysztof Ostrowski, Grzegorz Pleszyński,
  • Antidepressant Sound Academy – Ben Patterson – tekst i głos, Ann Noël – głos i recytacja L.L. Szkutnika „Thinking in English”, Dorthe Krogh – głos, Philippa Jeffery – recytacja tekstów G. Pleszyńskiego, Eric Andersen – głos, Grzegorz Pleszyński – plastikowe instrumenty dęte, sampler, okładka, Waldek Knade – wiolonczela, Tomek Licak – saksofon, Maciek Wróbel – instrumenty perkusyjne, Kacper Buńkowski – gitara,
  • Antidepressant Opera Cristoforo Colombo – reżyseria, muzyka i słowa Grzegorz Pleszyński, Chór Czarnego Karła.

Każdy z wymienionych projektów to dowód na bogatą współpracę Pleszyńskiego z innymi artystami oraz jego różnorodny twórczy wkład w muzyczną scenę.

Malarstwo

Russell Radzinski, w swojej analizie artystycznych poszukiwań Grzegorza Pleszyńskiego, podkreśla istotny wpływ jego doświadczeń z pobytu w 2002 roku w Australii, wśród rdzennych ludów. Opisuje to w katalogu wystawy, pisząc: „Moment objawienia, który wyjaśnia wiele z pozornych samozaprzeczeń Pleszyńskiego, jest trwałym efektem długiego pobytu…”

„Moment objawienia, który wyjaśnia wiele z pozornych samozaprzeczeń Pleszyńskiego, jest trwałym efektem długiego pobytu w roku 2002 wśród rdzennych ludów na rozległych, pustynnych obszarach Australii. Swoim malarstwem i muzyką Grzegorz Pleszyński przypomina nam o instruktywnym potencjale sztuki. Sugeruje nowy rodzaj otwartości na doświadczenia, która może służyć jako podstawa do kwestionowania naszych związków z innymi ludźmi i z naturą, i do ułożenia ich na nowo(…).

Pleszyński zwraca uwagę na fundamentalny wpływ postmodernistycznego antyhumanizmu, który, w jego mniemaniu, może nas wzmacniać, a nie dehumanizować. Zamiast widzieć nas jako dominującą siłę nad naturą lub jako jedynie marny element w bezosobowej machinerii wszechświata, artysta sugeruje, że możemy stać się aktywnymi uczestnikami w obiegu potężnej energii, której nie jesteśmy w stanie w pełni pojąć.

Artysta sam wyjaśnia swoje podejście do malarstwa: „Szukam wizualnego języka dla współczesnego świata. Aby się z nim porozumieć, używam sprayu w puszkach. Dla mnie ten rodzaj farby przypomina świat wokół nas: jest tak samo szybki i tak samo toksyczny.”

„Szukam wizualnego języka dla współczesnego świata. Aby się z nim porozumieć, używam sprayu w puszkach. Dla mnie ten rodzaj farby przypomina świat wokół nas: jest tak samo szybki i tak samo toksyczny.”

W jego dziełach, formy przyjmują dynamiczne kształty, odsłaniając geometryczną strukturę rzeczywistości. Cieknąca farba symbolizuje przepływ energii kosmicznej, która wpływa na materię, tworząc jednocześnie własne ślady na płótnie. Artysta podkreśla znaczenie odkrywania źródeł poznania poprzez sztukę, zadając pytania dotyczące opresyjności kultury, w której żyjemy. Zastanawia się nad tym, w jaki sposób współczesne normy społeczne wpływają na jednostkę: „Kiedyś kultury były bardziej opresyjne wobec jednostek, dziś, wydawałoby się, są trochę mniej. A może to tylko pozory?”

Pleszyński prowadzi poszukiwania „skorup” narzuconych przez otaczającą kulturę i odkrywa, jak cienka „powłoka”, którą na siebie nakładamy, może ograniczać naszą prawdziwą naturę. W tym kontekście, artysta jest zainteresowany wyważeniem, co z kulturowej opresji jest niezbędne, a czego można się pozbyć jako niepotrzebnego balastu.

Nagrody i wyróżnienia

Grzegorz Pleszyński, uznany artysta, zdobył wiele prestiżowych nagród oraz wyróżnień w swojej karierze. Poniżej przedstawiamy niektóre z nich:

  • w 2013 roku otrzymał stypendium twórcze Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, które wręczył minister kultury Bogdan Zdrojewski,
  • zdobył II nagrodę w konkursie POLIGONUM w 2013 roku,
  • był stypendystą i rezydentem artystycznym w Duisburgu w 2013 roku,
  • w 2012 roku zdobył I nagrodę w KONKURSIE MALARSKIM im. Leona Wyczółkowskiego,
  • oraz realizował rezydencję artystyczną w Casula Art Power House w Sydney, Australia w 2001 roku.

Przypisy

  1. Pleszyński o swoim malarstwie. pleszynski.wixsite.com. [dostęp 19.06.2019 r.]
  2. Wywiad z artystą na temat projektu Antydepresyjna szkoła. bydgoszcz.naszemiasto.pl. [dostęp 17.06.2019 r.]
  3. informacja o wystawie i płycie. bydgoszcz.naszemiasto.pl/. [dostęp 17.06.2019 r.]
  4. informacje na temat płyty "A Sound of the Wooden Fish". nowamuzyka.pl. [dostęp 17.06.2019 r.]
  5. Udział artysty w projekcie filmowym Theatrum Magicum. filmweb.pl. [dostęp 17.06.2019 r.]
  6. 40 lecie Plamas. pomorska.pl. [dostęp 17.06.2019 r.]
  7. mechanizmy-zrozumienia-wernisaz-wystawy. brandmed.eu. [dostęp 18.06.2019 r.]
  8. Russell Radzinski: Punkty.... Znaki.....Obrazy...... Galeria Miejska bwa w Bydgoszczy: 2016. ISBN 978-83-61675-30-3.

Oceń: Grzegorz Pleszyński

Średnia ocena:4.83 Liczba ocen:14