Janusz Dobieszewski


Janusz Dobieszewski to wybitny polski filozof, który ma swoje korzenie w Olsztynie, gdzie przyszedł na świat 21 lutego 1955 roku. Jego działalność akademicka i intelektualna jest ściśle związana z Uniwersytetem Warszawskim, na którym pełnił ważne funkcje.

Dobieszewski nie tylko angażuje się w badania filozoficzne, ale także przekłada znaczące dzieła, co czyni go istotną postacią w polskim środowisku akademickim.

Życiorys

Janusz Dobieszewski jest osobą wybitną w dziedzinie filozofii, z pasją badając historię tego kierunku oraz zagadnienia związane z filozofią społeczną i religijną.

Jego specjalizacja obejmuje filozofię rosyjską, gdzie swoje umiejętności i wiedzę rozwijał przez wiele lat badań. Praca magisterska, którą napisał w 1978 roku, dotyczyła filozofii narodników, natomiast w 1989 roku obronił doktorat, w którym poruszył temat sporu między słowianofilami a okcydentalistami w kontekście ich klasycznych postaci z XIX wieku. Habilitacja, uzyskana w 2003 roku, została poświęcona filozofii Włodzimierza Sołowjowa.

Jako uczeń Marka Siemka i Andrzeja Walickiego, zdobył nie tylko wiedzę, ale również inspiracje, które kształtowały jego późniejszą karierę naukową. W 2016 roku uzyskał tytuł profesora, co stanowi potwierdzenie jego wybitnych osiągnięć w nauce.

Twórczość

Publikacje książkowe własne

  1. „Włodzimierz Sołowjow. Studium osobowości filozoficznej”, Warszawa 2002,
  2. „Absolut i historia. W kręgu myśli rosyjskiej”, Kraków 2012,
  3. „Syntezy i niuanse. Studia i szkice z filozofii rosyjskiej”, Kraków 2019,
  4. „Inność jako wartość. Studia i szkice z filozofii kultury i okolic”, Kraków 2020,
  5. „Filozofia religii. Wykład”, Warszawa 2022.

Publikacje książkowe (jako redaktor naukowy)

  1. „Marksizm XX wieku. Antologia tekstów”, t. 1-3 (red. wspólnie z M. Siemkiem), Warszawa 1990,
  2. „Historia filozofii. Wybór tekstów”, Warszawa 1995,
  3. „Wokół słowianofilstwa. Almanach myśli rosyjskiej”, Warszawa 1998,
  4. „Wokół Tołstoja i Dostojewskiego. Almanach myśli rosyjskiej”, Warszawa 2000,
  5. „Wokół Leontjewa i Bierdiajew. Almanach myśli rosyjskiej”, Warszawa 2001,
  6. „Wokół Szestowa i Fiodorowa. Almanach myśli rosyjskiej”, Warszawa 2007,
  7. „Wokół Andrzeja Walickiego. Almanach myśli rosyjskiej” (red. z J. Skoczyńskim i M. Bohunem), Warszawa 2009,
  8. „Idee w Rosji. Leksykon rosyjsko-polsko-angielski”, t. 8, 9, Łódź 2014, 2015,
  9. „Wokół Fiodora Dostojewskiego. Almanach myśli rosyjskiej”, Warszawa 2017,
  10. „Epistemologia doświadczenia religijnego w XX-wiecznej filozofii rosyjskiej i żydowskiej” (red. z S. Krajewskim i Z. Machem), Kraków 2018,
  11. „Poznanije i rieligija. Epistiemołogija rieligioznogo opyta w russkoj i jewriejskoj fiłosofskoj mysli XX wieka” (red. z S. Krajewskim i Z. Machem), Warszawa 2018.

Ważniejsze artykuły

  1. „Warianty rewolucyjnego narodnictwa”, „Człowiek i Światopogląd”, № 8-9, 1979,
  2. „Filozofia społeczna Piotra Czaadajewa”, „Studia Filozoficzne”, № 7, 1986,
  3. „O pocieszeniu, jakie niesie „Horror metaphysicus” Leszka Kołakowskiego”, „Sztuka i Filozofia”, № 14, 1997,
  4. „Filozoficzność emigracji”, w: „Studia Rossica, VII, W kraju i na obczyźnie. Literatura rosyjska XX wieku”, red. W. Skrunda, Warszawa 1999,
  5. „Michaiła Bachtina filozofia karnawału”, „Musica Antiqua Europae Orientalis XIII. Acta Slavica. Słowiańszczyzna wobec sacrum w kulturze świata wschodniego i zachodniego”, red. A. Bezwiński, Bydgoszcz, 2003,
  6. „Próba filozofii dziejów Rosji”, w: Europa a Rosja. Przeszłość, teraźniejszość, przyszłość, red. J. Gancewski i J. Sobczak, Elbląg, 2005,
  7. „Sofiologia w perspektywie filozoficznej”, „Studia Bobolanum”, № 1 (9), 2005,
  8. „Przesądy, uprzedzenia, stereotypy – kilka refleksji o pojęciach”, w: Katalog wzajemnych uprzedzeń Polaków i Rosjan, red. A. de Lazari, Warszawa 2006,
  9. „Tendencja neoplatońska w filozofii rosyjskiej”, w: Granice Europy, granice filozofii, red. W. Rydzewski, L. Augustyn, Kraków 2007,
  10. „Rosyjskie warunki możliwości metafizyki”, w: Rosyjska metafizyka religijna, red. T. Obolevitch, W. Kowalski, Biblos, Tarnów 2009,
  11. „Okno ku wieczności – symbolika ikony”, w: Symbol w kulturze rosyjskiej, red. Krzysztof Duda, Teresa Obolevitch, Kraków 2010,
  12. „Marka Siemka filozofowanie wokół marksizmu”, „Przegląd Filozoficzny”, № 1 (89); 2014,
  13. „Bakunina ćwiczenie z dialektyki Hegla”, „Studia Philosophica Wratislaviensia”, vol. IX, fasc. 3, 2014,
  14. „Buber, Bachtin i rosyjskie okolice”, „Przegląd Filozoficzny”, № 4 (96), 2015,
  15. „Nie-modna moda. Filozofia rosyjska w Polsce w ostatnim półwieczu”, w: Nauka w Polsce i Rosji – miejsca wspólne, miejsca różne (obszar humanistyki), red. M. Dąbrowska i P. Głuszkowski, Warszawa 2016,
  16. „Fenomenologia po neoplatońsku”, w: Między metafizyką a fenomenologią. W stronę Jacka Migasińskiego, red. M. Poręba, B. Działoszyński, Warszawa 2018,
  17. „Moc poznawcza mistycyzmu”, w: Wyrażanie Niewyrażalnego. Mistycyzm w sztuce: literaturze, malarstwie, muzyce… W 100-lecie śmierci Léona Bloy, red. A. Karapuda, A. Włoczewska, Warszawa 2018,
  18. „Uwagi o antropologii jurodztwa”, „Teologia Polityczna Co Tydzień” 2019, № 25 (169),
  19. „Różnorodność panteizmu”, „Edukacja Filozoficzna”, N. 68, 2019,
  20. „Włodzimierz Sołowjow jako sprawca filozofii rosyjskiej”, „Karto-Teka Gdańska”, nr 1(6), 2020,
  21. „Profesor Andrzej Walicki (1930-2020)”, „Slavia Orientalis”, № 4, t. LXIX, 2020,
  22. „Filozofia starożytna i kwestia “horror philosophicus”, „Edukacja Filozoficzna”, № 72, 2021,
  23. „Dostojewski na kwarantannę? Czy do usunięcia?”, „Twórczość” 2022, № 10.

w języku angielskim

  1. „Petr Chaadaev and the Rise of Modern Russian Philosophy”, “Studies in East European Thought”, № 54, 2002,
  2. „Neoplatonic tendencies in Russian philosophy”, „Studies in East European Thought”, N. 62 (1), 2010,
  3. „On the Consolation Offered by Leszek Kołakowski’s Metaphysical Horror”, w: Leszek Kołakowski in Memoriam, ed. Jacek Migasiński, Frankfurt am Main 2012,
  4. „Nikolai Fyodorov – the Extravagance of Resurrection”, „Kronos. Philosophical Journal”, vol. 1, 2012,
  5. „Post-Secularism: A Preliminary Outline of the Issue with a Certain Ancient Russian Context”, w: Beyond Modernity: Russian Religious Philosophy and Post-Secularism, ed. by A. Mrówczyński-Van Allen, T. Obolevitch, P. Rojek, Eugene, Oregon 2016,
  6. „Master – Slave”, “Dialogue and Universalism”, № 2, 2016,
  7. „Pushkin Through the Eyes of Vladimir Solovyov”, “Kronos. Philosophical Journal”, № 5, 2016,
  8. „Peter Chaadaev: The Founding Myth of Russian Philosophy”, in: Peter Chaadaev: Between the Love of Fatherland and the Love of Truth, ed. by A. Mrowczynski-Van Allen, T. Obolevitch, P. Rojek, Eugene 2018,
  9. „The revolutionary nature of the Russian Revolution”, „The Interlocutor. Journal of the Warsaw School of the History of Ideas”, vol. 2, 2019.

Ważniejsze tłumaczenia

  1. „W. Bibler, Myślenie jako dialog”, Warszawa 1982,
  2. „W. Sołowjow, Wykłady o Bogoczłowieczeństwie”, Warszawa 2011.

Wybór artykułów

  • https://uw.academia.edu/JanuszDobieszewski,
  • https://web.archive.org/web/20141030001704/http://www.filozofiarosyjska.uz.zgora.pl/index.php/filozofia-rosyjska/teksty.

Przypisy

  1. Prof. dr hab. Janusz Dobieszewski, [w:] baza „Ludzie nauki” portalu Nauka Polska (OPI PIB) [dostęp 21.06.2020 r.]

Oceń: Janusz Dobieszewski

Średnia ocena:4.67 Liczba ocen:10