Marta Miłoszewska


Marta Anna Miłoszewska, znana wcześniej jako Ogrodzińska, jest uznawaną postacią na polskiej scenie artystycznej. Urodziła się w Olsztynie, gdzie rozpoczęła swoją niezwykłą karierę.

Jako reżyserka teatralna, Miłoszewska wyznacza nowe kierunki w sztuce, angażując się w różnorodne projekty, które inspirują widzów i artystów.

Dodatkowo, pełni rolę wykładowczyni akademickiej, dzieląc się swoją wiedzą i doświadczeniem z młodszym pokoleniem twórców. Jej zaangażowanie w edukację artystyczną jest równie istotnym aspektem jej działalności.

Oprócz tego, Miłoszewska jest również aktywną działaczką społeczną, promującą różnorodność i równość w sztuce oraz wspierającą lokalne inicjatywy.

Życiorys

Marta Miłoszewska, urodzona i spędzająca młodość w Olsztynie, jest córką dziennikarza Radia Olsztyn, Wojciecha Ogrodzińskiego, oraz wnuczką Władysława Ogrodzińskiego, pisarza i działacza kulturalnego, który pełnił funkcję dyrektora Muzeum Warmii i Mazur.

Po ukończeniu II Liceum Ogólnokształcącego w Olsztynie rozpoczęła studia na Wydziale DziennikarstwaUniwersytetu Warszawskiego, które ukończyła w 2000 roku. Następnie kontynuowała naukę na Wydziale Reżyserii Akademii Teatralnej w Warszawie, gdzie w 2005 roku zdobyła dyplom, a w 2015 obroniła doktorat w dziedzinie sztuk teatralnych.

Osobistym życiem dzieli się z pisarzem Zygmuntem Miłoszewskim, z którym tworzy zgrany duet w światach literatury i teatru.

Kariera zawodowa

Debiutowała na scenie jako studentka Akademii Teatralnej w Warszawie w teatrze TR Warszawa, gdzie zrealizowała monodram „Patty Diphusa” w 2004 roku, bazując na felietonach Pedro Almodóvara. Od tego momentu jej twórczość koncentruje się głównie na adaptacjach współczesnej literatury, obejmujących różnorodne gatunki – od felietonów, poprzez beletrystykę, literaturę faktu, aż po komiksy.

Marta reguluje nie tylko spektakle teatralne, ale również filmy i słuchowiska radiowe. Tematyka adaptacji prozy to także centralny punkt jej pracy doktorskiej, na której podstawie powstał podręcznik dramaturgiczny „Adaptacja. Skrzynka z narzędziami”, wydany w 2017 roku.

Współzałożycielka Grupy Artystycznej Teraz Poliż, która powstała w 2008 roku, Marta Miłoszewska brała udział w tworzeniu jedynego profesjonalnego teatru kobiecego w Polsce, wielokrotnie wyróżnianego nagrodami za swoją innowacyjność i jakość. Dodatkowo, jako wykładowczyni w Akademii Teatralnej w Warszawie, prowadzi seminaria reżyserskie oraz zajęcia dotyczące heurystyki i adaptacji.

W swej karierze zawodowej Marta związała się z Teatrem im. Stefana Jaracza w Olsztynie, gdzie pracowała w latach 2005–2006. W latach 2016–2018 pełniła rolę prodziekanki Wydziału Reżyserii AT, a od 2021 roku obejmuje stanowisko dziekanki kierunku reżyseria w tej samej instytucji.

Działalność społeczna

Oprócz działalności artystycznej, Marta Miłoszewska jest również aktywnie zaangażowana w inicjatywy antydyskryminacyjne i feministyczne oraz wspiera wolność słowa, jak i niezależność środowiska artystycznego. W ramach współpracy z Grupą Artystyczną Teraz Poliż miała okazję pracować z organizacjami takimi jak Amnesty International oraz Centrum Praw Kobiet.

Od 2017 roku jest członkinią założycielką oraz sekretarzem Związku Zawodowego Gildii Polskich Reżyserek i Reżyserów Teatralnych, co stanowi ważny krok w kierunku reprezentacji kobiet w tej branży. Dodatkowo, współtworzy ruch Kultura Niepodległa, który powstał w 2017 roku, mający na celu wsparcie niezależnych inicjatyw artystycznych.

Najważniejsze realizacje

Oto zbiór ważnych osiągnięć artystycznych Marty Miłoszewskiej, zostały one przedstawione chronologicznie. W roku 2004 miały miejsce następujące wystawienia:

  • Patty Diphusa, Pedro Almodóvar, Teatr Rozmaitości w Warszawie,
  • From Poland with love, Piotr Demirski, Teatr Rozmaitości w Warszawie,
  • Pomyłka (film krótkometrażowy na podstawie własnego scenariusza, w którym wystąpili Kamila Baar oraz Emilian Kamiński),

W roku 2005 zrealizowano:

  • We are kamera, Fritz Kater, Teatr Rozmaitości w Warszawie,
  • Bliżej, Patrick Marber, Teatr im. Stefana Jaracza w Olsztynie,

W 2006 roku zadebiutowały:

  • I jak się udało, Irvine Welsh, Teatr Rozmaitości w Warszawie,
  • Ontologiczny dowód na moje istnienie, Joyce Carol Oates, Teatr im. Stefana Jaracza w Olsztynie,
  • Godzina kota, Per Olov Enquist, Teatr Montownia w Warszawie,

Rok 2007 przyniósł:

  • Marilyn i Papież, Dorothea Kühl-Martini, Teatr Polonia w Warszawie,
  • Dulscy Sp. z o.o., Gabriela Zapolska, Teatr Polski w Warszawie,

W roku 2008 zrealizowano:

  • Utracona cześć Katarzyny Blum, Heinrich Böll, Teatr im. Stefana Jaracza w Olsztynie,

W 2009 roku miały miejsce ważne premiery:

  • Liminalna. Jestem snem, którego nie wolno mi śnić, Grupa Teatralna Teraz Poliż,
  • Dżuma, Albert Camus, Teatr Polski w Warszawie,

Rok 2010 był z kolei czasem:

  • Kajko i Kokosz, Janusz Christa, Teatr im. Stefana Jaracza w Olsztynie,

W roku 2012 zrealizowano:

W roku 2014 miało miejsce:

  • Polskie Morderczynie, Katarzyna Bonda, słuchowisko Polskiego Radia Olsztyn,

Ostatnią z wymienionych realizacji jest:

  • Trash Story, Magda Fertacz, Teatr Telewizji TVP.

Nagrody

Marta Miłoszewska zdobyła wiele prestiżowych wyróżnień w swoim dorobku artystycznym, potwierdzając swoją pozycję w branży filmowej i teatralnej. Jej prace były doceniane zarówno na lokalnych festiwalach, jak i na międzynarodowych scenach. Oto zestawienie najważniejszych nagród, które uzyskała:

  • 2005: otrzymała Nagrodę Przewodniczącego Ińskiego Lata Filmowego dla młodego reżysera za film Pomyłka na XXXII ILF,
  • 2005: zdobyła Nagrodę XXXIX WROSTJA Przewodniczącego Rady Miasta Wrocławia za Patty Diphusa podczas XXXIX Wrocławskich Spotkań Jednego Aktora,
  • 2006: wyróżnienie dla filmu Pomyłka na II Festiwalu Filmu WYŻ ’70,
  • 2008: Nagroda Rektora Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie im. Z. Krawczykowskiego dla absolwenta akademii, przyznana „za dobrze rokujący początek pracy zawodowej”,
  • 2009: Nagroda TRYTONA na XXXIX Festiwalu FAMA w Świnoujściu 2009 dla spektaklu LIMINALNA. Jestem snem, którego nie wolno mi śnić,
  • 2010: Grand Prix dla Liminalna. Jestem snem, którego nie wolno mi śnić Grupy Artystycznej Teraz Poliż na XI Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Niezależnych w Ostrowie Wielkopolskim,
  • 2011: Best International Show Award dla Patty Diphusa na United Solo Theatre Festival 2011 w Nowym Jorku,
  • 2015: nagroda Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego dla Grupy Teatralnej Teraz Poliż za całokształt twórczości oraz działalność na rzecz kobiet,
  • 2016: Platinum Remy – nagroda Platynowego Remy’ego na 49. WorldFest Houston Independent Film Festival, USA w kategorii najlepszy film fantasy/horror za Trash Story.

Wszystkie te osiągnięcia stanowią znakomity dowód na talent i determinację artystki w dążeniu do sukcesu w świecie sztuki.

Przypisy

  1. Władze [online], Akademia Teatralna, 23.01.2016 r. [dostęp 28.09.2021 r.]
  2. Po co reżyserce doktorat – rozmowa z Martą Ogrodzińską-Miłoszewską [online], Przegląd, 30.09.2012 r. [dostęp 22.09.2021 r.]
  3. Marta Miłoszewska „ADAPTACJA. Skrzynka z narzędziami”, akademia.at.edu.pl [dostęp 14.06.2019 r.]
  4. Grupa Artystyczna Teraz Poliż, terazpoliz.com.pl [dostęp 14.06.2019 r.]
  5. Trash Story, wfdif.pl [dostęp 15.06.2019 r.]
  6. Marta Ogrodzińska, kulturalna.warszawa.pl [dostęp 15.06.2019 r.]
  7. Marta Ogrodzińska, dziennikteatralny.pl [dostęp 15.06.2019 r.]
  8. Marta Miłoszewska, audycje.tokfm.pl [dostęp 15.06.2019 r.]
  9. Edyta Borkowska, „Polskie morderczynie” na scenie, 2013, rp.pl [dostęp 15.06.2019 r.]
  10. Trash Story [online], FilmPolski [dostęp 17.07.2019 r.]
  11. Marta Ogrodzińska, kulturalna.warszawa.pl [dostęp 14.06.2019 r.]
  12. Warszawa. Projekt "BHO" Grupy Artystycznej Teraz Poliż [online], www.e-teatr.pl [dostęp 17.07.2019 r.]
  13. Ministra Kultury nagrodziła działałność grupy Teraz Poliż!, feminoteka.pl [dostęp 15.06.2019 r.]
  14. Wojciech Ogrodziński – redaktor reżimowy (cz. 2) [online], Opinie Olsztyn, 10.05.2020 r. [dostęp 27.09.2021 r.]
  15. Po co reżyserce doktorat – rozmowa z Martą Ogrodzińską-Miłoszewską, tygodnikprzeglad.pl [dostęp 15.06.2019 r.]
  16. a b c Dr Marta Anna Miłoszewska, [w:] baza „Ludzie nauki” portalu Nauka Polska (OPI PIB) [dostęp 16.06.2019 r.]
  17. Marcin Perchuć dziekanem Wydziału Aktorskiego AT, eteatr.pl [dostęp 14.06.2019 r.]
  18. ZWIĄZEK ZAWODOWY – GILDIA POLSKICH REŻYSEREK I REŻYSERÓW TEATRALNYCH, rejestr.io [dostęp 14.06.2019 r.]
  19. Teraz Poliż zdobywcą Grand Prix, radiopoznan.fm [dostęp 14.06.2019 r.]
  20. Marta Ogrodzińska, leksykonkultury.ceik.eu [dostęp 16.06.2019 r.]

Oceń: Marta Miłoszewska

Średnia ocena:4.47 Liczba ocen:15